Δευτέρα 8 Ιουλίου 2019

Δέκα «βόμβες» Τσακαλώτου στον… επόμενο!

Βομβαρδισμένο τοπίο και ανοιχτές πληγές θα παραλάβει η νέα κυβέρνηση, καθώς η αθέτηση υποχρεώσεων, οι καθυστερήσεις και οι αποκλίσεις στα δημοσιονομικά καθιστούν εξαιρετικά δυσχερή την προσπάθεια για μείωση των φόρων.
Λίγες ώρες μετά το τελικό αποτέλεσμα των εκλογών, οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης θα κάνουν τον απολογισμό των πεπραγμένων της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ και θα διαμορφώσουν τον οδικό χάρτη για τη νέα κυβέρνηση και τον νέο υπουργό Οικονομικών. Ήδη, το EuroWorking Group της περασμένης Δευτέρας προετοίμασε το έδαφος για όσα θα...
συζητηθούν μέσα στον Ιούλιο και θα συμφωνηθούν στις αρχές Σεπτεμβρίου. Ουσιαστικά, από μεθαύριο θα ξεκινήσει από μηδενική βάση η τρίτη μεταμνημονιακή αξιολόγηση με βάση την έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που δημοσιοποιήθηκε στις αρχές Ιουνίου και αποτέλεσε κόλαφο για την κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.
Κοινή πεποίθηση μεταξύ των δανειστών αποτελεί η επιδείνωση της κατάστασης στην ελληνική οικονομία, η οποία έχει ως χαρακτηριστικά την απόκλιση από τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος, τους χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης και την επιβάρυνση των πολιτών λόγω της υπέρμετρης φορολόγησης. Η νέα κυβέρνηση και ο νέος υπουργός Οικονομικών θα έρθουν ενώπιον τετελεσμένων γεγονότων, καθώς το πρωτογενές πλεόνασμα, λόγω των παροχών του Μαΐου, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 2,9% αντί στόχου 3,5% του ΑΕΠ, ενώ παραμένουν σε εκκρεμότητα 14 «βαριά» προαπαιτούμενα.
Η αυτοδυναμία της Νέας Δημοκρατίας θα αποτελέσει το «κλειδί» των εξελίξεων, καθώς από τη μία εκτιμάται ότι μπορεί να κερδίσει τη μείωση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα στο 2% και, από την άλλη, έχουν διαμορφωθεί οι κατάλληλες προϋποθέσεις για την προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων, οι οποίες φέρουν την υπογραφή των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ. Αν η νέα κυβέρνηση αποδείξει στην πράξη ότι μπορεί να αυξήσει το ΑΕΠ μέσω των επενδύσεων, τότε οι δανειστές δεν θα είχαν κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα ώστε να αναβληθούν αυστηρά μέτρα που θα πλήξουν το σύνολο των πολιτών και τα οποία φέρουν την υπογραφή των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ. Η Νέα Δημοκρατία δηλώνει έτοιμη για να συμμαζέψει τα… σπασμένα τους, ωστόσο, μέχρι στιγμής όλα είναι στον «αέρα». Έτσι, όπως έχουν διαμορφωθεί τα πράγματα, μέσα στο καλοκαίρι θα απαιτηθεί η κατάθεση διορθωτικού προϋπολογισμού, αλλά και νέου Μεσοπρόθεσμου, όπου εκεί θα αποτυπωθούν πλήρως τόσο το κόστος των «σπασμένων» όσο και το περιθώριο για ουσιαστικές φορολογικές ελαφρύνσεις.
Με την πλάτη στον τοίχο
Ως… μαρτυρική μπορεί να χαρακτηριστεί η παρουσία του νέου υπουργού Οικονομικών στα επόμενα συμβούλια του Eurogroup.
Οι «ανοιχτές πληγές» που καλείται να διαχειριστεί συνοψίζονται στα εξής:
1. Οι παροχές της κυβέρνησης έχουν προκαλέσει μέχρι στιγμής μια απόκλιση 1,1 δισ. ευρώ ή 0,6% του ΑΕΠ και οι δανειστές έχουν ζητήσει τη λήψη διορθωτικών μέτρων.
2. Οι δικαστικές αποφάσεις για επιστροφή των αναδρομικών αποτελούν… φόβο και τρόμο για τους δανειστές, την Τράπεζα της Ελλάδος και τη νέα κυβέρνηση. Το κόστος μπορεί να ανέλθει έως τα 15 δισ. ευρώ ή 8% του ΑΕΠ, ενώ θα δημιουργηθεί και πρόσθετο κόστος περίπου 2 δισ. ευρώ από τις δαπάνες που θα απαιτηθούν στους προϋπολογισμούς των επόμενων ετών.
3. Η διατήρηση του αφορολόγητου ορίου στα σημερινά επίπεδα τινάζει στον αέρα τους στόχους του προγράμματος για την επόμενη τετραετία, καθώς θα πρέπει να καλυφθεί η «τρύπα» των 2 δισ. ευρώ που θα προκαλέσει.
4. Η κατάργηση της «προσωπικής διαφοράς» για 1.400.000 συνταξιούχους θεωρείται κομβικής σημασίας από τη στιγμή που το ασφαλιστικό πρόβλημα της χώρας επιδεινώνεται και διογκώνεται λόγω των δυσμενών δημογραφικών εξελίξεων, των πολύ χαμηλών ρυθμών ανάπτυξης, της καθήλωσης των επενδύσεων και της ελάχιστης απόδοσης των μεταρρυθμίσεων. Σημειώνεται ότι οι δανειστές δέχθηκαν αναστολή εφαρμογής του μέτρου για ένα έτος, λόγω επίτευξης του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα, ενώ η Ελλάδα έχει το υψηλότερο ποσοστό του ΑΕΠ για συντάξεις (16%), όταν στις υπόλοιπες χώρες της Ευρωζώνης κινείται κάτω από το 10%!
5. Η αύξηση των αντικειμενικών αξιών σε δύο δόσεις, εντός του Ιουλίου και την 1/1/2020, αποτελεί ειλημμένη υποχρέωση της Ελλάδας, σύμφωνα με όσα έχει υπογράψει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ. Ακόμη και αν μειωθούν οι συντελεστές υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ, η βίαιη προσαρμογή προς τα πάνω των τιμών ζώνης στις λαϊκές και φτωχές περιοχές θα οδηγήσει σε επιβαρύνσεις στις μεταβιβάσεις, στο κόστος συμβολαίων κ.λπ.
6. Η εξυγίανση των τραπεζικών ισολογισμών περνάει μέσα από τους μαζικούς πλειστηριασμούς, οι οποίοι έως το τέλος του 2021 πρέπει να φτάσουν στις 100.000, όπως έχει δεσμευτεί σχετικά η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ. Με δεδομένη την περιορισμένη κερδοφορία των τραπεζικών ομίλων, τις απώλειες σχεδόν 40 δισ. ευρώ με την ανακεφαλαιοποίηση του 2015 και την εκροή καταθέσεων ύψους 30 δισ. ευρώ από το ίδιο έτος έως σήμερα, τότε αντιλαμβανόμαστε ότι οι αποφάσεις που πρέπει να ληφθούν μόνο επώδυνες μπορεί να είναι. Η εξυγίανση του τραπεζικού συστήματος αποτελεί «κλειδί» για την ομαλή, ασφαλή και συστηματική έξοδο της Ελλάδας στις αγορές, τώρα που τα επιτόκια των ομολόγων βρίσκονται σε ιστορικό χαμηλό λόγω προεξόφλησης του σεναρίου της αυτοδυναμίας για τη Νέα Δημοκρατία.
7. Οι ρυθμίσεις των 120 δόσεων, έτσι όπως αποτυπώνονται στο τελευταίο νομοθέτημα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, κινούνται εκτός του πλαισίου που έχουν θέσει οι δανειστές, καθώς μπορεί να δημιουργήσουν κουλτούρα κακοπληρωτών. Τα έσοδα από τις ρυθμίσεις χρεών προς την Εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία θεωρούνται ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων, ωστόσο, από την άλλη πλευρά, υπάρχει τεράστιο κοινωνικό πρόβλημα, καθώς οι οφειλές κατά τα τελευταία 4,5 χρόνια αυξήθηκαν κατά 60 δισ. ευρώ λόγω της υπερφορολόγησης.
8. Η διάσωση της ΔΕΗ από τη χρεοκοπία απαιτεί την ενεργοποίηση ενός σχεδίου έκτακτης ανάγκης, το οποίο θα περιλαμβάνει επώδυνες αποφάσεις, οι οποίες μοιραία θα οδηγήσουν σε σύγκρουση της νέας κυβέρνησης με τους συνδικαλιστές και τους εργαζομένους.
9. Εκτός της ΔΕΗ, δεκάδες οργανισμοί του ευρύτερου δημόσιου τομέα παρουσιάζουν επιδείνωση της οικονομικής τους θέσης λόγω των χρεοκοπημένων πολιτικών των τελευταίων 4,5 ετών. Στην κατηγορία των αποφάσεων άμεσης εφαρμογής αλλά και υψηλού πολιτικού ρίσκου βρίσκονται τα ΕΛΤΑ, οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), η ΛΑΡΚΟ, η Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης κ.ά.
10. Τα μέτρα μείωσης των φόρων είναι στον «αέρα», από τη στιγμή που εντοπίζονται «μαύρες τρύπες» στα δημοσιονομικά, οι οποίες μάλιστα πρέπει να κλείσουν και μέσα από τη μείωση δαπανών και την αύξηση φορολογικών επιβαρύνσεων, που θα αγγίξουν άμεσα ή έμμεσα το σύνολο των πολιτών.
Πηγη:www.paraskhnio.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.